Regisztráció    Belépés    Fórum    Taglista   Keresés    GyIK

Fórum kezdőlap » Dízel motorokról általában


Fórum szabályok


Technikai, műszaki fórum, túlzott offolásért büntetés, kitiltás járhat!
Szerzői jogvédelem alá tartozó tartalmakat ne kérjetek és ne is tegyetek közzé!



Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 23 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: 1.5 dci hajtókarcsapágy cseréje
 Hozzászólás Elküldve: 2011.12.28. 09:05 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2010.07.20. 08:01
Hozzászólások: 108
Tartózkodási hely: Keszthely
Látva a sok szanaszét kopott csapágyat, én is úgy döntöttem, hogy kicserélem dci motoros megánomban a hajtókarok csapágyait. Egy motorfelújítással foglalkozó cégtől rendeltem, KING ENGINE BEARINGS gyártmányú csapágyakat.
Vettem olajat, olajszűrőt, és egy jó nyomatékkulcsot a hajtókarok csavarjainak megszorításához.

Kép

Kép

Kép

A hézagmérés szerint még nem volt túl nagy hézag a csapágy és a hajtócsap közt, viszont a csapágyak felső felénél egyértelműen lekopott az a világosszürke réteg, amin a csapoknak csúszni kellene. Én sose erőltetem a motort alacsony fordulatszámon, inkább pörgetem. Talán ennek köszönhető, hogy nem tépte fel úgy a hajtókarok felületét, mint láthattuk már pár klubtársunk csapágyainál.

Ajánlom minden dci-s márkatársnak 180-200e km-nél a csapágyak cseréjét, és az olajcserék intervallumának csökkentését 10e km-re.

A csapágycsere költségei:

Motorolaj: Elf SXR 5W40 - ~7500 Ft
Motorolaj szűrő: Pruflux - ~1500 Ft
Csapágyak: ~7000-10000 Ft
Kartertömítés: ~2500 Ft

A kartert 20 db csavar fogja 8-as E-torx fejű kulcs kell hozzájuk. A hajtókarok csavarjait illik az előírt 20Nm+45fok értékkel megszorítani.

_________________
M2 dci 80 paripa


Vissza a tetejére 
 Profil Privát üzenet küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: 1.5 dci hajtókarcsapágy cseréje
 Hozzászólás Elküldve: 2011.12.28. 09:25 
Offline
Adminisztrátor

Csatlakozott: 2010.07.19. 19:53
Hozzászólások: 1380
Tartózkodási hely: Budapest
Ügyes :)

_________________
Megane II Berline, 1.4 16V Auth+ PE,
LPG: Landi LSI Omegas Plus
Olaj: ELF Evolution SXR 5W30


Vissza a tetejére 
 Profil Privát üzenet küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: 1.5 dci hajtókarcsapágy cseréje
 Hozzászólás Elküldve: 2011.12.28. 13:50 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2010.07.20. 08:01
Hozzászólások: 108
Tartózkodási hely: Keszthely
Röviden a szerelés menete:

- Mivel aknám nincs, simán felemeltem az autót. A kerekek kb. 10 centire voltak a beton felett, így pont el lehet érni aláfekve mindent.

- Először le kell engedni a motorolajat. A szervizben általában pár perc után már rakják vissza a leeresztőcsavart. Nem kell aggódni. Itt a bontás után 1 órával is csöpög a bátor szerelő fejére az olaj a járatokból, meg az olajszivattyúból. Aki ezt egyszer megszenvedi, utána 2-3 óráig tuti csöpögteti az olajat cserekor a motorból. ;-) Tegyük vissza az olajleeresztőt.

-Le kell venni az alsó motorburkolatot, és a két sárvédőből a dobbetétek első részét. Ide érdemes pót-patentokról gondoskodni, mert szeretnek szétszakadni. A dobbetéteket fogja 2-2 db torx fejű csavar is. Bent, alul kell kipattintani a dobbetétet, utána kívül, alulról kezdve szépen kibújik a sárvédőből.

-Mindkét oldalt le kell venni a merevítőlemez alsó csavarjait (2-2 db torx/13-as hlf csavar) A merevítőlemez maradhat, nem lesz útban.

-Hűtőket fel kell kötni két kötéllel. A hűtő sarka alatt szépen át lehet fűzni, és a motortértető zárjának helyén meg lehet kötni a köteleket.

-Le kell venni a hűtők tartókeretét. Ezt a bölcsőnél oldalanként 1-1 M8-as anya tartja, és elől egy-egy 19-es hlf csavar. Nekem úgy vált be, hogy az anyákat levettem hátulról, és a csavarokat utána. Ekkor már tartani kell a keretet, mert leesik. A hűtő sarkaira vigyázni kell, le ne törjenek. Ha kint van minden csavar, akkor a lökhárító alját bátran lefelé kell húzni, és a hűtők alatt előre kell vinni a keretet. Ekkor a hátsó fele leesik a vezetőcsapokról, és hátrafelé kijön a keret.

-Le kell venni a féltengelycsapágy tartójátnak 3db M8-as 13-as hlf csavarját (a tartót nem) és a katalizátor tartóját. Ezt is M8 és M10-es csavarok fogják, mindegyik 13-as hlf. 13-as csillag-villás, és toldós racsniskulcs jól fog jönni ezeknél.

-Ki kell venni a váltót és motort összekötő 4 db M8-as, 13-as hlf csavart. A csavarokra figyelni kell, hogy mit-honnan, ne hogy összekeverjük.

-Jöhetnek ki a karter csavarjai. 8-as E-torx kulcs kell hozzájuk, jó hosszú toldóval. Éppen csak kicsit meg kell lazítani mindet, ne csavarjuk ki kapásból, hogy ne feszüljön a karter. Ezeken nem kínoznám légkulccsal, mert leveri a fejüket, és nem lehet majd rendesen visszarakni. Valami akkus csavarki-behajtó jól jöhet ezekhez.

-A karter levételekor vigyázzunk a tömítésre, ha nincs másik.

-Ott van még ugye a kedvenc olajszintérzékelőm is, amit én okosan, és ügyesen letörtem. (ménemjösszmárle...) Aki tutira épen szeretné viszontlátni a szintérzékelőt, az a karter levétele előtt kiszereli. Rossz helyen van, nehéz hozzáférni, de legalább nem törik le...

- Miután levettük a kartert, és elcsodálkoztunk, hogy "ezen mennyi kátrány van..." akkor mossuk el jó alaposan, és tisztítsuk ki a tömítés helyét is benzinnel. A habosodásgátló lemezt nem kell kivenni a karterből, nincs vele dolgunk.

- A főtengelyt forgassuk úgy, (csak előre, mert visszafelé nem szabad!) hogy az 1-4 hajtócsapok ne legalul, hanem kicsit hátrafelé álljanak, kiférjen majd mellettük a szétszedett hajtókar a hajtócsap megsértése nélkül.

- Egyesével szedjük szét a hajtócsapok alját, nehogy összekeverjük a pántokat. A pántok nem vágva, hanem törve vannak a hajtókarról, így jelöljük össze (bár gyárilag is össze van) alkoholos filccel. (karcolni, pontozni nem szabad!) Vigyázni kell, nehogy fordítva legyenek visszarakva. M6-os, 11-es hlf csavarok tartják a hajtókarok pántját. ~40-45 Nm-el vannak meghúzva gyárilag. Jóféle dugókulcsot használjunk, hogy ne nyaljuk le a hatlapfejeket. Az egyik csavart tegyük vissza a hajtókarba, hogy azzal könnyebben meg tudjuk fogni, és igazgatni. Először ugye kicsit felfelé kell tolnunk, majd a hajtócsap mellett vissza le. A hajtócsapra vigyázni kell, nehogy megkarcoljuk! Lefelé ne nagyon rángassuk a hajtókart, nehogy a dugattyú alja lekaszálja az olajozóspricnit!

- Az új csapágyak kicsomagolásával vigyázni kell, nehogy megkarcoljuk a csúszófelületeket, vagy megnyomorgassuk a csapágyakat! (csak mint a szűz lányokkal...)

- A régi csapágyak szépen kipattannak, vagy kiesnek a hajtókarból, és a pántból is. Az alsók a szűkebbek, felsők a szélesebbek, nehogy összekeverjük!

- A hajtókar és a pánt felületét is alaposan meg kell tisztítani az új csapágyak behelyezése előtt. Az új csapágy elég határozottan be kell, hogy pattanjon a helyére. A csapágyat, amennyire lehet középre kell igazítani. Szépen fel kell, hogy feküdjön a helyére. Nem szabad, hogy ferdén legyen! Tiszta kézzel/kesztyűben kell dolgoznunk, patika tisztának kell lenni a csapágy felületének, és a hajtócsapoknak is. Amikor beigazgattuk a csapágyat a helyére, új, tiszta motorolajjal kenjük be a felületét. Jó tocsogósra.

- Az új csapágyakkal, csak úgy cuppanik rá a hajtócsapra a hajtókar. Lehet hallani, hogy finom, passzos. A pánt kicsit, talán pár tized millimétert billeg a hajtócsapon, mert ugye a kézzel rápancsolt olajfilm vastagabb, mint a csapágyhézag. A csavarokat ezért szép lassan, a kettőt felváltva húzzuk meg. Közben ellenőrizzük, hogy helyén legyen a pánt, és a tört felület pontosan illeszkedjen egymáshoz. A csavarokat 20 Nm-el húzzuk meg. Mindkettőt. Majd ha megvan, akkor mindkettőn még 45 fokot kell szorítani. (így 40-45 Nm-re fognak megszorulni)

- Ha forgatjuk a következő hajtócsaphoz a főtengelyt, számítsunk rá, hogy az olajszivattyú újabb adag fekete olajjal fogja díjazni a nyakunkba.

- Összerakás után egyik hajtócsapon se kotyoghat a hajtókar, oldalra viszont jó cuppanósan, de finoman kell, hogy mozduljon. Nem szorulhat! Ne felejtsünk el egy csavart se meghúzni. Ellenőrizzük mindegyiket ~40 Nm-re állított kulccsal.

- Mehet vissza a tisztára pucolt karter. A tömítést vérmérséklet szerint lehet natúr, esetleg piros, szilikonos tömítőpasztával, vagy egyéb olaj és hőálló csodatömítőanyaggal kezelhetjük. Lényeg, hogy a karterba befelé ne menjen semmilyen szigetelőanyag. Egy morzsa se, hogy későbbiekben elkerüljük a szilikonmócsing által eldugított olajjáratokat.

Folyt. köv.: kicsit később.

_________________
M2 dci 80 paripa


Vissza a tetejére 
 Profil Privát üzenet küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: 1.5 dci hajtókarcsapágy cseréje
 Hozzászólás Elküldve: 2012.01.19. 13:07 
Offline

Csatlakozott: 2012.01.19. 12:02
Hozzászólások: 5
Nagyon hasznos, h leírtad ezt az útmutatót.

Tudsz segíteni abban, hogy honnét lehet hasonló árakon beszerezni a szükséges alkatrészeket, mert csak jelentősen drágábban találtam a bejáratott helyemen is. A csapágyakat 7500/darab áron vetted?

Köszi!


Vissza a tetejére 
 Profil Privát üzenet küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: 1.5 dci hajtókarcsapágy cseréje
 Hozzászólás Elküldve: 2012.01.26. 12:27 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2010.07.20. 08:01
Hozzászólások: 108
Tartózkodási hely: Keszthely
A komplett csapágykészlet került ennyibe. Taszáron, a Kacsógép-nél vettem. Ezt építik be az általuk felújított motorokba, így bízom benne, hogy jó minőségű. Nekem volt náluk kedvezményem, mert dolgoztam ott, de utcáról beesve is megáll szerintem 10e alatt, vagy környékén.

_________________
M2 dci 80 paripa


Vissza a tetejére 
 Profil Privát üzenet küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: 1.5 dci hajtókarcsapágy cseréje
 Hozzászólás Elküldve: 2012.02.13. 14:11 
Offline

Csatlakozott: 2012.01.19. 12:02
Hozzászólások: 5
Köszi! Megkérdeztem tőlük, de nem tudták motorszám alapján beazonosítani. Azt mondták, hogy meg kell mérni, vagy nézni, hogy rá van-e írva. De köszi a tippet!


Vissza a tetejére 
 Profil Privát üzenet küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: 1.5 dci hajtókarcsapágy cseréje
 Hozzászólás Elküldve: 2012.02.13. 20:52 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2010.07.20. 08:01
Hozzászólások: 108
Tartózkodási hely: Keszthely
Sörrel együtt 2 óra alatt ki lehet szedni a csapágyakat. Meg kell mérni, és megrendelni tőlük. Járják heti rendszerességgel fél országot kocsival. Nekem odahozták a munkahelyemhez. Ingyen...

_________________
M2 dci 80 paripa


Vissza a tetejére 
 Profil Privát üzenet küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: 1.5 dci hajtókarcsapágy cseréje
 Hozzászólás Elküldve: 2012.02.14. 23:09 
Offline

Csatlakozott: 2012.01.19. 12:02
Hozzászólások: 5
Hú basszus, azért így nem merek nekiállni, egyrészt mert nincs hol szerelni, csak az utca, de ott ilyet nem, másrészt mert nem vagyok autószerelő, és ez már bonyolult nekem. Csak meg akartam venni az alkatrészeket hozzá olcsóbban, mint a szerelő (mondjuk negyedáron), és megcsináltatni. De arra nem gondoltam, hogy motorszám alapján nem tudják belőni, mert másik helyen, ahol ajánlatot kértem, ott nem volt kérdés a méret... Most még gondolkozom...


Vissza a tetejére 
 Profil Privát üzenet küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: 1.5 dci hajtókarcsapágy cseréje
 Hozzászólás Elküldve: 2012.02.15. 20:27 
Offline
Adminisztrátor

Csatlakozott: 2010.07.19. 19:53
Hozzászólások: 1380
Tartózkodási hely: Budapest
Olyan szerelőhöz kell vinni, aki nem ver át :)

_________________
Megane II Berline, 1.4 16V Auth+ PE,
LPG: Landi LSI Omegas Plus
Olaj: ELF Evolution SXR 5W30


Vissza a tetejére 
 Profil Privát üzenet küldése  
 
 Hozzászólás témája: Re: 1.5 dci hajtókarcsapágy cseréje
 Hozzászólás Elküldve: 2012.02.15. 21:39 
Offline

Csatlakozott: 2012.01.19. 12:02
Hozzászólások: 5
Egyrészt nem ismerek ilyen autószerelőt (ami nem jelenti azt, hogy nem létezik, de eddig kisebb-nagyobb mértékben mindben csalódtam). Meg amit tudok magam megpróbálok megszerelni. Ezt is meg merném, de nagyon nem optimálisak a feltételek.
Másrészt nem szerelőtől kértem ajánlatot, hanem alkatrészkereskedésből, ahol ráadásul eléggé spórolósan tudtam vásárolni eddig. Legalábbis unixhoz,bárdihoz,szerelőhöz képest.


Vissza a tetejére 
 Profil Privát üzenet küldése  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
 
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 23 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3  Következő

Fórum kezdőlap » Dízel motorokról általában


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 1 vendég

 
 

 
Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás: